en dikt, ett pris

Jag längtar till värmen

 

Jag längtar till värmen, till värmens milda vindar
där fjärilar sköra, de sina kokonger lindar,
dem solen tacka
för dagen den vackra
och träden så gröna, de smeks av värmens vindar.

Jag längtar till värmen, där ljuset ger en lycka
så glatt och vänligt med glada läppar tycka
där solstrålarna är rara
börjar djuren att svara
och fiskarnas fenor så fina, de börjar att rycka.

Jag drömmer om värmen vid blommornas grönska,
där det doftar så väl efter höstkylan den lömska,
jag ler i mina drömmar
för de ljuva strömmar
med minnen från kylan som göms i glömska.

Jag tycker, att jag hör, hur en flickas röst så ren
föras fram med en sång så mild och len,
och hur i sommarklänning sitter,
nynnandes till fåglarnas kvitter,
dinglandes med så vackert bruna ben.

Flickan nynnar om värmen, om värmens milda vindar
där fjärilar sköra, de sina kokonger lindar,
dem solen tacka
för ljuset, det underbara och vackra
innan ljuset smiter iväg mellan gårdarnas grindar.

skriven av mig, läs den högt, den är bättre då, lovar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0